San Francisco

Jag fick sluta tidigare under fredagen sa efter jag hade skjutsat hem flickorna fran skolan sa kom Anna och hamtade mig. Vi akte hem till henne och hamtade hennes saker sen skjutsade hennes vardmamma och till busstationen i Los Gatos dar Anna bor. Darifran tog vi bussen till Winchester transit center for att ta ett light rail till San Jose diridon station. Val dar sa tog vi ett caltrain som gick anda upp till S F. Vi kom fram runt sjutiden till centralen och tog en buss som gick till Union Square, dock missade vi den hallplatsen och fick hoppa av pa nasta men det var bara en gata langre! Sant tur sa var det ratt enkelt att hitta till vart hostel, bade jag och Anna var trotta efter en laaaang arbetsvecka. Vi bodde pa Adelaide Hostel som ligger i en grand typ. Sag lite suspekt utanpa men det var hur fint som helst inuti! Forsta kvallen sa packade vi bara upp vara saker och gick ut for att hitta nagot att ata. Slutade med att vi hamnade pa Westfield shopping center i deras foodcourt, haha. Valdigt kreaktivt.

Vi vaknade runt atta pa lordagmorgonen, duschadem kladde oss, at frukost och vid niotiden var vi klara for utfard. Forst ville vi se Golden Gate bron och vadret var sa fint sa vi gick dit istallet for att ta buss. Pa vagen tid gick vi forbi den brantaste gatan i S F,  Filbert och kringelkrok gatan Lombard street. Vi gick ner mot hamnen for att kolla in Fisherman's Wharf for att sen ga vidare mot Golden Gate. Vi gick langs hamnen och strandpromenaden undefar halva vagen fran Fisherman's sen forstod vi att det skulle ta riktigt lang tid innan vi verkligen var nara bron, sa utsikten fran standen fick duga! Vi tog bussen till Stockton street i Chinatown som ar main street i Chinatown, och det var en upplevelse. Fladda, grillade hela kycklingar/ankor hangde i fonstrena pa de sma matbutikerna som fanns i varannan lokal pa gatan... Och asiater overallt!! Kvinnan som sager, Nasta Stockton - Pacific Avenue, sa det till och med pa kinesiska nar vi skulle av. Tror det ar varldens storsta Chinatown, utanfor Kina da forstas.
Under eftermiddagen/kvallen gick vi runt och kollade i lite affare och shoppade. Vi avslutade kvallen pa Cheesecake Factory.
Sondagmorgon var det Alcatraz som gallde! Hade redan forbokat biljetter sa vi behovde bara vara dar en halvtimme innan baten skulle ga. Lattare sagt an gjort.. Vi tog buss 30 ner till Fisherman's Wharf, jattebra tankte vi. Men nej, bussen stannade i vastra delen av hamnen och Pier 33 dar man gar ombord till Alzatraz lag inte sa nara... Vi fick powerwalka dit, men sen slog det oss att Helena och Johanna skulle ocksa aka till Alcatraz med oss, hoppas INTE dem tog 30 bussen efter oss. Saklart sa var det sa! tva minuter innan baten kommer de springande utanfor ingangen till Pier 33. Och vi hann med precis! Alcatraz var sjukt intressant och spannande. Dar finns inga guidade turer men i biljettpriset ingar en audio tour dar man far horlurar sen ar det en inspelad guide som hanvisar var man ska ga, berattar om fangelset osv. Man fick till och med hora gamla fangar prata om sin tid i fangelset!
Efter Alcatraz spenderade vi resten av eftermiddagen gaende langs Fisherman's. Vi at pa en god restaurang dar servitoren kunde ett svenskt ord. Tackkkk. Haha, jag forstod forst inte vad han pratade. Vi besokte aven Ghirardelli Square och chokladshopen/cafeet som finns dar. Fick en kupong pa vagen dit av en kvinna som var utkladd till en Sundayglass, 10 procent pa hela kopet, woho! Gick in och kopte den storsta pase med choklad jag kunde hitta, sa nu har jag sa det racker och blir over.
San Francisco ar en underbar stad med skona och oppna manniskor och jag alskar arkitekturen dar! Inget hus ser likadan ut som huset brevid. Kommer bli manga fler besok dit under aret.
Idag sa fyller min vardmamma 50 ar sa ikvall ska hela familjen och hennes pojkvan ut och ata. Ska bli kul!